De retailsector verkeert in een staat van beroering. De verwachtingen van klanten veranderen steeds en om steeds aan de veranderende klantverwachtingen te kunnen voldoen, is tegenwoordig een passende softwareoplossing nodig die bedrijven uitgebreide ondersteuning biedt op het gebied van klantrelatiebeheer. Wij kijken daarom naar CRM-software voor kledingwinkels. CRM-software voor kledingwinkelsIn de sector van kledingverkoop is er een hoge omzet. Volgens Statista gaven consumenten in de drie jaar vóór de pandemie ongeveer 75 miljard euro uit aan schoenen en kleding. Tijdens de coronapandemie daalde de verkoop echter fors. Daarnaast worden deze verkoopverliezen ook toegeschreven aan de strenge beperkingen voor retailers in de nasleep van verregaande lockdowns. Handel is in transitie sinds de pandemieBeperkende maatregelen, die in sommige gevallen catastrofale financiële verliezen voor retailers betekenden, gaven daarentegen de online retail een extra boost. Hoewel e-commerce al jaren booming is, werd deze ontwikkeling versneld door de coronapandemie. Dit vormde een enorme uitdaging voor talloze retailers. Tal van bedrijven zagen zich genoodzaakt om binnen zeer korte tijd online winkels op te richten om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen en klanten te blijven bedienen. B2B tegenover B2CDe ontwikkeling van retail in winkels naar e-commerce was tijdens de pandemie vooral merkbaar in de B2C-business. Maar ook in B2B is deze ontwikkeling al een aantal jaren zichtbaar. Kenmerkend voor de B2C-business is dat het klantenbestand doorgaans beduidend groter is in tegenstelling tot de B2B-business. De (potentiële) klant in de gaten houdenAan de andere kant betekent dit dat er een lagere waarde moet worden toegekend aan de individuele klant, omdat dit een kleiner aandeel heeft in de totale omzet van het bedrijf. Echter betekent dit ook dat hoe meer klanten er zijn, het steeds moeilijker wordt om de individuele klanten en hun behoeften te kennen. Dit is waar CRM-systemen in het spel komen. Ze helpen bedrijven om alle klanten in de gaten te houden en hun eigen doelgroep te segmenteren. Dit zorgt op zijn beurt voor een meer gepersonaliseerde klantbenadering en betere kansen op succes. E-commerce voor kledingwinkelsE-commerce omvat alle aankoopprocessen of verkoopprocessen via internet. In de afgelopen jaren is e-commerce een onmisbaar onderdeel geworden van de wereldwijde detailhandel. Met toenemende internettoegang en groeiende acceptatie neemt ook het aantal digitale kopers elk jaar toe. Klantenbinding en loyaliteitKlantloyaliteit speelt een grote rol in de moderetail. Het aanbod is divers en de concurrentie is altijd dichtbij. Daarom zijn loyaliteitsprogramma’s gebruikelijk in de branche. Deze kunnen bijvoorbeeld de vorm hebben van een klantenkaart of lidmaatschapskaart. Kassasysteem voor de retailOm de bijbehorende programma’s volledig digitaal te kunnen ondersteunen, is passende CRM-software nodig. In de stationaire detailhandel is hier een point of sale (POS) of kassasoftware-integratie relevant. Marketing voor uw winkel beherenMarketing is tegenwoordig vooral belangrijk in de moderetail en andere vormen van detailhandel. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de sociale heroverweging gerechtvaardigd in relatie tot de textiel- en mode-industrie. Duurzaam ondernemen wordt steeds meer een van de belangrijkste criteria voor aankoopbeslissingen. Social media: communitymanagementIn combinatie met uitgebreid communitymanagement wordt ervoor gezorgd dat het bedrijf adequaat reageert op feedback van klanten binnen sociale mediakanalen en zo een positief totaalbeeld van het bedrijf naar klanten toe creëert. Ook in de social media omgeving wordt social commerce steeds belangrijker. Conclusie: de juiste CRM-software voor moderetailersDe detailhandel verandert continu, dus ook kledingwinkels en hun markt. Op mondiaal niveau wenden steeds meer klanten zich tot online winkelen. Om deze trend bij te blijven, is een geschikte softwareoplossing nodig die klantrelatieprocessen holistisch en via meerdere kanalen digitaal in kaart kan brengen. Een leverancier van CRM-software is Superoffice. Het systeem biedt alle instrumenten en functionaliteiten die uw medewerkers nodig hebben om hun werk uit te voeren. Het ordent bijvoorbeeld contactgegevens en zorgt ervoor dat uw klanten tevreden te zijn. |
