Hoe slaagt de zoekmachine erin om door de ogen van de gebruiker naar de site te kijken?

Ieder van ons, die op de een of andere manier indirect verbonden is met sites en hun promotie (of het nu een klant of een aannemer is), hoort vaak de afgezaagde zin: “De site moet nuttig zijn voor de gebruiker!”. Voor alle bronnen, zonder uitzondering, zijn inhoud, ontwerp, gebruiksgemak, beschikbaarheid van functionele elementen en consistentie van secties en subsecties belangrijk. Hoe kan een zoekmachine dergelijke tamelijk complexe elementen evalueren zonder een menselijke kijk op de bron te hebben?

Matrixnet

Matrixnet is dat unieke, ongelooflijk complexe algoritme dat helpt bij het rangschikken van sites in zoekresultaten. Zijn eigenaardigheid ligt in het feit dat het niet alleen een reeks gigantische formules is, rekening houdend met honderden verschillende factoren die het menselijk brein niet volledig kan berekenen en begrijpen, maar ook dat het een soort zelflerend mechanisme is. Sinds de lancering in 2009 is het vele malen veranderd, net als jij en ik, en de redenen daarvoor, niet alleen in de verfijning, maar ook in het feit dat de interesses van gebruikers en informatie die het netwerk binnenkomt, zijn veranderd. Hierdoor zijn de Matrixnet-formules al geruime tijd relevant, aangezien ze niet constant zijn.

Beoordelaars

Maar helaas, en misschien gelukkig, is het nog niet gelukt om een ​​volledig onafhankelijk algoritme uit te vinden. Matrixnet wordt daarom getraind door bijzondere mensen. Deze mensen worden assessoren genoemd. Dankzij hun schattingen komt de zoekmachine zo dicht mogelijk bij de menselijke perceptie van informatie op het netwerk. Beoordelaars zijn een soort freelancers. Ze hebben verschillende beroepen, leeftijd, opvattingen, wat de grootste objectiviteit oplevert. Beoordelaars vervullen niet alleen de functie van beoordelaars voor Yandex, maar geven ook feedback over hoe het algoritme de factoren correct heeft berekend voor het opbouwen van de relevantie van sites met betrekking tot een specifiek verzoek. Sites die door een persoon als het meest geschikt worden herkend, zijn een soort steekproef voor het algoritme, waaruit een portret van bepaalde kenmerken wordt genomen om daarmee rekening te houden bij de verdere opbouw van het vraagstuk. Vanuit het oogpunt van de assessor TOP 10 is het onmogelijk om direct te vragen. Matrixnet verwerkt deze gegevens eenvoudig en schrijft ze in de eerder afgeleide formules.

Hoe wordt de beoordeling gedaan?

Zoals elke specialist achter een computer, hebben assessoren een werkende interface. Alle subtiliteiten van de beoordelingselementen worden niet onthuld, maar er kan worden aangenomen dat er verschillen zijn in de beoordelingschecklists, afhankelijk van de onderwerpen van de site. De interface zelf werd herhaaldelijk op internet gevonden met behulp van screenshots:

Vitale site

De vitale site is de eerste in de zoekresultaten. Het geeft een volledig antwoord op het verzoek van de gebruiker. In wezen worden deze posities ingenomen door officiële middelen, en het is bijna onmogelijk om de site vanaf de eerste plaats te verdrijven, tenzij er sancties aan worden opgelegd door de PS.

Handige site

Een dergelijke beoordeling wordt ontvangen door bronnen die een nauwkeurig antwoord geven en aanvullende informatie over het onderwerp bevatten. Deze beoordeling wordt ook gegeven aan sites die informatief zijn voor een breed scala aan gebruikersvragen. In de bovenstaande schermafbeelding is dit Wikipedia, wat handig zal zijn voor de meeste zoekopdrachten met de formulering “Wat is (zoekwoord)?”

Relevant +

Deze sites beantwoorden exact de vraag van de gebruiker, maar voor de status “Nuttig” mist hij autoriteit of informatie-inhoud. In ons iPhone-voorbeeld zijn dit e-commercesites met een breed scala aan producten.

Relevant –

Beantwoordt de vraag van de gebruiker niet volledig. Het lijkt erop dat het aan de vereiste vraag voldoet, maar hoogstwaarschijnlijk zult u voor aanvullende informatie naar andere bronnen moeten gaan. Een voorbeeld hiervan is een medisch hulpmiddel dat een ziekte beschrijft, maar geen volledige uitleg geeft van de symptomen, behandelingsmethoden, enz.

Irrelevant

Deze pagina van de site reageert niet op het verzoek. De site wordt door de assessoren als irrelevant erkend. Dit betekent niet dat het onmiddellijk uit de zoekresultaten wordt verwijderd. De informatie gaat eerst naar Matrixnet voor verwerking.

Daarover niet

De pagina bevat woorden uit het verzoek, maar de betekenis van de publicatie is anders. Deze beoordeling wordt ook gegeven aan sites die per ongeluk in de SERP zijn gekomen. Dit gebeurt ook en het is onmogelijk met zekerheid te zeggen waarom de PS de site als relevant heeft herkend.

Spam

Deze niche bevat alle overbelaste en overgeoptimaliseerde bronnen, doorgangen, sites die verschillende cheat-methoden gebruiken om de relevantie van de pagina op de zoekmachine-pagina te vergroten.

Virus

Alles is hier heel duidelijk, sites die gevaarlijk zijn voor gebruikers met het plaatsen van kwaadaardige code.

Evaluatiecriteria

De site wordt niet alleen beoordeeld door de tekst of het product dat erop wordt gepost. De beoordeling wordt uitgevoerd volgens verschillende basiscomponenten voor een modern en nuttig hulpmiddel. Al deze punten worden ook beoordeeld (alleen meestal onbewust) door de gebruiker die de sitepagina opent voor het ingevoerde verzoek.

Website-ontwerp, of eenvoudiger, uiterlijk

Het ontwerp van websites heeft in de loop van de tijd aanzienlijke veranderingen ondergaan. En dankzij beoordelingen van beoordelaars kan Matrixnet zich aanpassen aan nieuwe voorkeuren en trends op internet. Er zijn uitzonderingen op de regels, waar je in de TOP 10 de “moderne mammoet” kunt zien. Dit komt doordat de site nog redelijk goed is en op verzoek volledig reageert op de gebruiker, de inhoud relevant is en de gedragsfactoren hoog zijn.

Bereik

Uit hoeveel producten een gebruiker moet kiezen, moet meteen duidelijk zijn. Om dit te doen, wordt het op de hoofdpagina aanbevolen om naast menu-items blokken weer te geven met secties, promoties, speciale aanbiedingen. Voor service-sites zijn dit verschillende richtingen (bijvoorbeeld op de site van de tandheelkunde moet onmiddellijk informatie beschikbaar zijn dat ze niet alleen worden verwijderd en behandeld, maar dat er ook cosmetische procedures zijn voor bleken, protheses, enz.).

Bruikbaarheid

Alles wat voor de gebruiker op de site staat, moet correct worden geplaatst. De structuur is boomachtig in overeenstemming met de logica van secties en subsecties, links zijn duidelijk zichtbaar, klikbare elementen zijn anders ontworpen dan statische, broodkruimels hebben het juiste pad en eerdere links staan ​​open voor overgang. Voor grote bronnen zijn selectiefilters, zoeken, rekenmachines en productsortering belangrijk.

 Kwaliteit van de diensten op de site

Het evalueert de mogelijkheid van levering, online betaling, promoties, gratis installatie of montage, prijsniveau, beoordelingen. Voorbeelden van werk zijn belangrijk. Houd er rekening mee dat foto’s van hoge kwaliteit moeten zijn in een goede resolutie, zowel op het portfolio als op productkaarten. Bekijk de zakelijke factoren op de site om dit uit te werken.

Vertrouwen van het publiek

Het niveau van vertrouwen, naast naamsbekendheid en goede recensies op het netwerk, wordt beïnvloed door:

  • gedetailleerde contactgegevens;
  • meerdere contactnummers (bijvoorbeeld bestelafdeling, hotline, klantendienst, etc.);
  • benodigdheden;
  • het uiterlijk van de bron (goed niveau van uitwerking van ontwerp, volheid, functionaliteit);
  • Informatie over het bedrijf;
  • informatie over medewerkers;
  • foto’s van kantoor of productie;
  • Rij richtingen;
  • Video-recensies;
  • pagina’s op sociale netwerken;
  • de mogelijkheid om een ​​beoordeling achter te laten (formulier), etc.

Wat je niet moet doen?

Bij het nastreven van winst beginnen sites na het behalen van een bepaald niveau van verkeer grote hoeveelheden advertenties te plaatsen. We raden je af om deze kant op te gaan. De site kan ofwel onder automatische sancties vallen, ofwel een onderschatting krijgen van de beoordelaars, waardoor de zoekresultaten afnemen.

Bekijk de geplaatste tekst. Het moet nuttige informatie bevatten en mag niet worden gepubliceerd om daar een wolk van sleutelzinnen in te voegen. Spammen is een grove overtreding. Plaats geen lijst met verzoeken op de pagina en verberg geen deel van de tekst door binnen één scrollscherm te scrollen.

Ontwerp de pagina “Over het bedrijf” op basis van de regel dat het de gebruiker moet vertellen waar hij een bestelling plaatst, vertrouwen moet opbouwen en loyaliteit moet vergroten. Onduidelijke algemene uitdrukkingen over hoe goed ze zijn, zullen niet de juiste indruk op de koper maken. Toon de omstandigheden waarin u werkt, uw bedrijfsprincipes, missie, personeel. Vertel over je rijke oprichtingsgeschiedenis, ook al is het een jong bedrijf. Het is mogelijk dat er al dankbrieven, certificaten, prestaties zijn die de publicatie meer geloofwaardigheid en informatieve inhoud zullen geven.

Vermijd veel omleidingen. Ze kunnen het gebruik van pre-revives verdenken, waarvoor de site een “Spam” -beoordeling krijgt.

Het wordt als een slechte smaak beschouwd om prijzen niet op productpagina’s aan te geven, maar om de gebruiker naar een pagina te sturen om een ​​gigantische prijslijst te downloaden, wat even zal duren om erachter te komen. De prijs moet een aanvulling zijn, geen basisprijsinformatie.

Resultaat:

Het moderne classificatiesysteem houdt dus niet alleen rekening met de cijfers die uit verschillende bronnen zijn verkregen en de extractie van documenten uit de bron, maar ook met de mening van de persoon over de site – gemak, ontwerp en relevantie voor het onderwerp. Beoordelaars helpen Matrixnet om van buitenaf naar de bron te kijken door de ogen van een gewone gebruiker, waardoor het probleem natuurlijker wordt. Alle vereisten voor sites zijn ook vereisten voor de gebruiker die het verzoek invoert. Daarom is deze symbiose van mens en machine zowel nuttig voor een zoekmachine als voor een gewone internetsurfer.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign bedrijf belgië

https://webdevelopmentapp.com/nl/