De beste SEO webshop tips!

Het is duidelijk. Zonder SEO ben je nergens als webshopeigenaar. Je verdoet je tijd als je SEO niet serieus neemt en denkt dat het voor jouw webshop overbodig is. Wie denkt Google te slim af te kunnen zijn en daarbij SEO onderschat zit anno 2018 op het verkeerde spoor.

Je webshop moet onder de aandacht gebracht, je klanten moeten je vinden. Onzichtbare online winkels zijn kansloos en blijven eindeloos met hun voorraad zitten. Hoe los je dat op? Hoe ga je opvallen?

Schrijf niet voor Google

Het klinkt dubbel, maar wanneer je de SEO van je shop wil verbeteren moet je dit niet doen met Google in het achterhoofd. Google prikt hier moeiteloos doorheen en weet dan dat je content niet authentiek en relevant is. Schrijf dus voor je publiek en niet voor de zoekmachine, als het goed is pak je daar meteen een belangrijk stuk vindbaarheid mee. De behoefte van je publiek moet belangrijker zijn dan wat de zoekmachine wil. Wanneer je weet wie dat publiek is en wat ze zoeken kun je hier eenvoudig op inspelen.

Zoekwoordanalyse

Alweer zo’n toverwoord uit de hoge hoed. Zoekwoordanalyse.Hoewel het als een loze kreet uit een managementboekje klinkt, is het goed in kaart brengen van het soort zoekwoorden dat jouw doelgroep gebruikt ontzettend belangrijk. Het bepaalt voor een groot deel het uiteindelijke succes van je webshop. Je weet dan immers wat belangrijk is en wat klanten willen vinden. Er zijn veel verschillende tools online te vinden om onderzoek te doen naar het gebruik van keywords, zodat je hier optimaal op in kunt spelen in je SEO teksten.

Contentstrategie

Met duizenden concurrenten die allemaal samen met jou azen op dezelfde doelgroep is het wijs vooruit te denken. Sterker nog: je moet vooruitdenken. Alleen dan ben je die concurrent een stap voor. Je zult dus een strategie moeten bedenken. Bijvoorbeeld: ontdek wat de zogenaamde landingspagina is voor jouw publiek. Als je weet hoe ze zich gedragen op je webshop, kun je de stap verkleinen om ze tot kopen over te laten gaan. Ga dus van je doelgroep uit en niet van wat voor jou het meest logisch is. Wil je je vooral met je webwinkel bezighouden en niet met de SEO? Heel begrijpelijk. Besteed deze dan uit aan een tekstschrijver die zich specialiseert in de vindbaarheid van je webshop. Zo blijf jij niet met je voorraad zitten.

Hoe beoordeelt Google een website?

Google wordt gebruikt door meer dan 80% van de internetgebruikers. “Even Googlen”, wie kan er nog zonder? Op elke vraag heeft Google het antwoord. Toch weet niemand precies hoe de belangrijkste zoekmachine bepaalt wat nou een relevant zoekresultaat is. Het intrigeert ook veel deskundigen, want iedereen wil op nummer 1 staan. Het blijft interessant omdat het wel magie lijkt. Het algoritme van Google blijft verbazen. Want vandaag relevant is, is dat morgen al niet meer, want het internet staat nooit stil.

200 factoren

Het internet is groot, heel groot. Geen wonder dat Google een complex systeem heeft om de meest relevante websites na een zoekopdracht te sorteren. Er schijnen meer dan 200 factoren te zijn die Google daarvoor gebruikt. Daarvan zijn slechts enkele met zekerheid vast te stellen. Zoals de URL-naam. Klinkt simpel en dat is het ook, want Google wil een duidelijke URL. Die moet vooral niet complex, makkelijk toegankelijk en relevant zijn voor de inhoud van de website. 

Lengte van de tekst

Wat wel zeker is, is dat Google een website relevanter vindt als de tekst langer is dan 2.000 woorden. Slecht nieuws voor de liefhebbers van korte teksten dus! Nog belangrijker is dat de content uniek moet zijn. Komt dezelfde tekst vaker terug op de website, dan zal dit nadelig werken. De website zal dan niet als relevant worden gezien. Hier zie je hoe belangrijk goede teksten zijn, en dat tekstschrijvers dus heel belangrijk kunnen zijn voor de zichtbaarheid van een website.

Zoekwoorden

Zonder het gebruik van zoekwoorden is het onmogelijk om hoog te eindigen in zoekresultaten. Het goed gebruiken van die keywords in een tekst was altijd al niet makkelijk, en dit wordt alleen maar gecompliceerder. Niet alleen de SEO-experts worden slimmer, ook de algoritmes van Google passen zich aan. Heel belangrijk is de plaats van de zoekwoorden in een tekst. Om de vindbaarheid van een website te verhogen kun je het zoekwoord in de titel van de pagina plaatsen. Ook een goede plek is de beschrijving van de pagina. Een tekstschrijver uit Amsterdam die zijn SEO serieus neemt zet dus zoekterm ‘tekstschrijver Amsterdam’ in de beschrijving van zijn website.

https://www.textmakelaar.nl/